Featured Slider

Mandi bunga



 Mandi bunga ialah ritual untuk membersihkan aura, menaikkan seri dan membuang sial. Ritual ini terkenal di kalangan orang Asia. 
Upacara ini wujud sejak beribu tahun dahulu. Asalnya dibawa oleh pengikut agama Buddha dari India. 
Dari sudur Islam, tiada dalam nas yang sahih. Cuma ia sebagai adat. Tidak salah mandi bunga tapi niat harus betul. 
Niat supaya tidak bercanggah dengan ajaran Islam. Dari sudut sains yang di kongsi oleh DFK, 

“Mandi bunga dapat menaikkan seri wajah kerana badan manusia itu kembali segar selepas mandi bunga. Ini kerana khasiat yang terdapat pada bunga itu menyerap kedalam tubuh” 


Ada rasa nak mandi bunga tak? 
#DoozyBeauty 
#beYOUtiful 
#mamaCOOL 
#SaintisCantik

Keturunan Barbie

Perlu ke makan supplemen dan guna produk penjagaan kulit untuk kelihatan cantik dan segak? Tak perlu. Sebab u ols kan keturunan barbie doll dan ken. Memang dari lahir flawless. #ifyouknowwhatimean #DoozyBeauty #beYOUtiful #mamaCOOL

Pemilihan kasut tinggi yang betul.

Kasut memainkan peranan penting untuk menonjolkan penampilan wanita. Setuju?


Dan ramai yang gemar memakai "High Heels" kerana ia memberi impak yang membuatkan seseorang wanita itu nampak cantik, anggun dan penampilan yang menyakinkan.


Tetapi, bagaimana mahu mendapatkan cara yang selesa semasa ber"High Heels" supaya kaki tidak sakit?


Beberapa tips yang boleh MJ kongsikan adalah :-


🔸 Kenali Jenis Kasut


Jika kasut jenis keras terutama dibahagian badan kasut dan dalam kasut, anda boleh letakkan pelapik lembut untuk mengurangkan geseran yang boleh buat kaki terasa sakit. Untuk lebih stabil, pilih kasut yang tumitnya jauh dari bahagian hadapan.


🔸 Cara Berjalan yang Betul


Tegakkan kepala dan tegapkan bahu semasa berjalan supaya anda dapat mengimbangi badan dengan baik. Jangan berjalan seperti anda memakai kasut biasa kerana ia boleh menyebabkan anda terjatuh. Kecilkan langkah anda dan pastikan seluruh tapak kasi anda terasa memijak lantai ketika berjalan.


🔸 Pastikan Keselesaan


Letakkan kusyen kasut dibahagian hadapan jika kasut anda jenis tirus dihadapan supaya kaki anda boleh bernafas. Ketika anda memakai kasut tinggi, di bahagian tengah tapak kaki adakalanya akan berasa kosongkan, oleh itu, letakkan juga kusyen kasut di bahagian tersebut untuk memberi lebih cengkaman.


Kusyen kasut di bahagian tapak kaki hadapan penting kerana berat anda tertumpu di bahagian tersebut ketika berjalan dengan kasut tumit tinggi. Gunakan heel pads untuk mengelakkan kaki anda terkeluar daripada kasut ketika berjalan.


🔸Kuatkan Tulang Kaki


Memakai High Heels mempunyai risiko tinggi untuk mengalami sakit dibahagian kaki dan tapak kaki. Ia juga boleh menyebabkan kekejangan. Tulang yang tidak kuat boleh jugak menyebabkan kaki mudah terseliuh dan jatuh. Pengambilan Ostematrix yakni kalsium lengkap sangat disarankan supaya anda dapat memakai High Heels dengan selesa dan dapat meningkatkan kesihatan tulang kaki anda.


.


#DoozyBeauty
#SaintisCantik
#mamaCOOL
#beYOUtiful

Apa itu mandi bunga?



 Mandi bunga ialah ritual untuk membersihkan aura, menaikkan seri dan membuang sial. Ritual ini terkenal di kalangan orang Asia. 
Upacara ini wujud sejak beribu tahun dahulu. Asalnya dibawa oleh pengikut agama Buddha dari India. 
Dari sudur Islam, tiada dalam nas yang sahih. Cuma ia sebagai adat. Tidak salah mandi bunga tapi niat harus betul. 
Niat supaya tidak bercanggah dengan ajaran Islam. Dari sudut sains yang di kongsi oleh DFK, 

“Mandi bunga dapat menaikkan seri wajah kerana badan manusia itu kembali segar selepas mandi bunga. Ini kerana khasiat yang terdapat pada bunga itu menyerap kedalam tubuh” 


Ada rasa nak mandi bunga tak? 
#DoozyBeauty 
#beYOUtiful 
#mamaCOOL 
#SaintisCantik

Kenapa mandi bunga?

Biasa nya bakal pengantin yang sinonim dengan mandi bunga ni kan? Iye, untuk menaikkan seri wajah. Aura 7 bunga yang memberi seri. Mandi bunga biasa dilakukan 1-3 hari sebelum bernikah. Boleh la bakal pengantin berehat dan chillex dalam spa. Ada juga pendapat, nak cari jodoh kena mandi bunga? Erk.. lain macam dah tu. Post seterusnya MJ cerita pasa aura 7 bunga ye. #DoozyBeauty #beYOUtiful #mamaCOOL #SaintisCantik

Macam mana nak cantik?

Bila orang tanya
MACAM MANA NAK CANTIK?

“Nak makan apa ye kalau nak cantik?”

For me, kita start conversation dengan merapu dulu. Soft sell gitewww.

“Makan je apa saja. Jangan makan hati sudah. Nanti muka tak berseri”😜

*************
Anda sendiri tahu keadaan kulit wajah sendiri.

Better or worse or worst.

Kadang-kadang kan, bab duta produk. Ambil yang dah sedia dari lahir comel. Kita yang kelabu asap ni terkebil-kebil nak jadi putih comel sepuk macam dia.

Its okay my bebehs.

“You are beautiful in your own way.
But you just have to know the right way.”

Tapi, Tiada short short cut.

Dan beringat, semakin berusia, kulit semakin hilang “seri”.

“Dont take things for granted.”

Penggunaan kata CANTIK LUAR, CANTIK DALAM itu ada benarnya.

Tepek krim dan make-up saja tak cukup untuk kelihatan cantik.

Makan supplement saja tak cukup untuk kelihatan berseri.

“Make it balance”

#DoozyBeauty
#beYOUtiful
#mamaCOOL

JERAWAT

Apa itu jerawat? Jerawat adalah sejenis keadaan kulit yang menyebabkan bintik hitam, benjolan kecil pada muka, bahu, belakang, leher, dada dan bahagian atas lengan. Jerawat juga boleh menjadi blackheads, whiteheads, sista dan nodul. Jerawat biasanya timbul bila masa seseorang meningkat baligh. Pada peringkat itu, kelenjar sebaceous atau minyak bergerak aktif. Kulit manusia ada liang yang menyambungkan kelenjar minyak di bawah lapisan kulit iaitu dermis. Folikel menyambungkan kelenjar dengan kulit. Folikel adalah sejenis kantung yang menghasilkan dan merembeskan cecair. Kelenjar yang menghasilkan minyak dipanggil sebum. Sebum mengangkut sel kulit mati dari folikel ke kawasan dermis ke epidermis. Rambut atau bulu juga tumbuh melalui kawasan tersebut. Jerawat terjadi apabila folikel ini tersumbat dan minyak terbentuk dibawah lapisan kulit. Sel kulit, sebum dan rambut boleh berkumpul dan menghasilkan satu gumpalan. Gumpalan ini dijangkiti bakteria dan menyebabkan benjolan. Dari situ jerawat mula dihasilkan. Bakteria yang menghasilkan jerawat dipanggil Propionibacterium acnes (P.acnes) Jerawat la pulakkkkk hari ini. #DoozyBeauty #beYOUtiful #mamaCOOL #SainticCantik